2440906709459855

Je kent het vast wel: je staat op een borrel, drinkt een wijntje of biertje en neemt een bitterbal – of twee, of vijf – en voor je het weet krijg je last van oprispingen. Gevolgd door een brandend gevoel in je slokdarm. Yep, daar is ‘ie: brandend maagzuur.

Wat je ook doet, je krijgt het niet weg. Pas na een nacht slapen trekt het de volgende dag eindelijk weg. En soms is die nacht ook geen pretje.

Dit kan natuurlijk een keer voorkomen. Heb je er echter vaak last van dat die vervelende zure jongen ook onverwachts opduikt, terwijl je voor je gevoel echt niet iets ongezonds at of dronk. Dan is het raadzaam om aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met onderstaande tips.

Want hoe komt het dat je last hebt van dat maagzuur? En nog belangrijker: hoe krijg je het weg?

Hierbij 5 tips:

1. Onderzoek of je last hebt van teveel of te weinig maagzuur. Huh? Maar het voelt toch zuur en het komt omhoog, dan is het toch per definitie te veel maagzuur? Nee, dat is nou juist het gekke (en vervelende). Dat zou je inderdaad denken. Maar als er te weinig maagzuur is, dan zijn de klachten vaak hetzelfde als bij teveel maagzuur. Denk je maar eens in wat er gebeurt als je een Rennie neemt terwijl je juist te weinig maagzuur hebt? Juistem, de situatie wordt nog minder prettig en duurt nog langer.

2. Onderzoek hoe het komt dat je teveel of te weinig maagzuur hebt. Loopt je spijsvertering wel goed? Heb je misschien een parasiet opgelopen tijdens die waanzinnige vakantie naar Azië waar je zo heerlijk hebt gegeten – behalve die ene avond waarna je drie dagen een relatie met de W.C. had? Of zit er onverhoopt een Helicobacter Pylori bacterie in je maag? Laat het uitzoeken met laboratoriumonderzoek.

3. Weet je eenmaal het antwoord op tips 1 en 2, committeer jezelf om de oorzaak aan te pakken zodat je voor lange tijd van je klachten af bent. Ook al weet je dat je teveel maagzuur hebt en neem je het liefst elke dag een Rennie. Doe het niet! Je houdt jezelf voor de gek.

4. Vermijd zolang je last hebt van die maagzuur achtige klachten eten met slechte vetten, zoals gefrituurd eten en chips. Maar ook zware maaltijden, zoals pasta met kaas kun je beter niet eten. Drink daarnaast ook even geen alcohol. Dit alles triggert het maagzuur. Dus zolang de zure jongen in de buurt is, geven we ‘m liever niet te eten (figuurlijk dan).

5. Eet veel groenten en eet liever niet vlak voordat je naar bed gaat. Op die manier geef je je lichaam te gelegenheid om zich klaar te maken voor de nacht, waarin het o.a. bezig is met ontgifting en regeneratie. Als je vlak ervoor eet, dan geef je je lichaam er een extra taak bij. En als daar iets bij zit wat het maagzuur triggert, dan ga je geen lekkere nacht tegemoet. Groenten zijn geweldig, zowel voor je gezondheid als voor het neutraliseren van het zuur.

Je krijgt niet voor niets een signaal van je lichaam dat er iets niet optimaal verloopt. Hoe langer je ermee doorloopt, des te erger je klachten kunnen worden maar ook de verstoring in je lichaam.

Heb jij nog Rennie’s in huis? Gooi ze vandaag nog weg. Liever iets goed doen, dan half en met klachten doorlopen. Zo zit ik tenminste in elkaar. 

Denise

P.S. Wil je hier meer over weten, of wil je sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

Print Friendly, PDF & Email