2440906709459855

Koningsdag is voor mij dé feestdag van het jaar. Het hele land staat op z’n kop, iedereen gaat naar buiten en iedereen heeft goede zin. Een unieke feestdag die vaak ook gepaard gaat met veel (ongezond) eten en drinken. Dit is natuurlijk heerlijk op de dag zelf, maar The Day After baal je toch wel van die hoofdpijn en vermoeidheid.

Hierbij 5 tips hoe je dat zo goed mogelijk kunt voorkomen:

  1. Zorg voor een goed en voedzaam ontbijt met in ieder geval twee stuks fruit. Daarmee zorg je voor een goede start van de lange dag. Door de vitamines van het fruit, ben je de rest van de dag beter bestand tegen het ‘losgaan’ op ongezond eten en drinken.

2. Drink een glas water na elk glas alcohol. Alcohol zorgt ervoor dat de afgifte van water door je nieren bevordert wordt. Als je dit tekort aanvult met een aantal glazen water, dan kun je een vochttekort voorkomen.

3. Zorg dat je om de paar uur wat eet. Het is zo verleidelijk om alleen maar ‘liquid meals’ te nemen op zo’n dag dat je geleefd wordt door je omgeving. Neem iets mee in je tas of koop het ter plekke bij een kraampje. Er is zo’n dag altijd genoeg te halen.

4. Als je vetten en suikers eet, geniet ervan…en zorg er ook voor dat je later op de dag iets gezonds eet. Al is het wat rauwkost op de (party) boot waar je op zit. Of een appel onderweg naar de volgende kroeg. Zelfs de kleinste gezonde snack kan je lichaam al helpen bij het verteren van alles wat het normaalgesproken in die hoeveelheden niet te verwerken krijgt.

5. Neem een vitamine B complex en mineralen-complex bij je ontbijt op Koningsdag zelf én The Day After. Een aantal B vitamines is betrokken bij het afbreken van alcohol. Zo’n vitamine B supplement kan je lichaam daarom nog beter helpen om die enorme sloot drank te verteren. Daarnaast hebben veel mensen al een tekort aan meerdere mineralen, wat erger wordt door het drinken van alcohol. Zeker als je het regelmatig doet.

Bij tip 5 is het belangrijk dat je kiest voor een goed merk, omdat de type verbindingen in huismerk supplementen vaak kwalitatief minder goed zijn. Daardoor is de opneembaarheid ook minder goed. 

Wil je daar meer over weten, vraag dan een gratis adviesgesprek aan. Dan denk ik met je mee. 

Alvast veel plezier met dé feestdag van het jaar!

Denise

P.S. Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel of andere darmklachten, bijvoorbeeld nadat je alcohol hebt gedronken? Download dan mijn gratis ebook Gutfeeling met 10 tips bij darmklachten.

Print Friendly, PDF & Email