2440906709459855

Acne komt steeds vaker voor bij volwassenen en is dus al lang niet meer iets wat alleen hoort bij de puberteit. 

Ik heb er zelf jarenlang last van gehad. Zowel in mijn gezicht als op mijn schouders en rug. Vreselijk vond ik het!

Gelukkig is die tijd voorbij en ben ik over het algemeen blij met m’n huid. Af en toe steekt er weer één de kop op. Het blijft toch wonderlijk hoe dit werkt. 

Is het de chocola, de bacon op die heerlijke pasta-pesto (eet nou toch geen varkensvlees!) of toch iets wat van binnen niet helemaal in balans is…

Hieronder de top 5 aan oorzaken die ik het vaakst tegenkom. 

1. Hormonale disbalans: te weinig progesteron en / of teveel testosteron. Steeds meer vrouwen hebben een progesteron-tekort. Dit wordt door meerdere dingen veroorzaakt. Leefstijl lijkt hierin een essentiële rol te spelen. Zowel wat je in je mond stopt als de mate waarin je beweegt maar ook hoe je met stress omgaat. Maar ook een candida overwoekering in de darmen, overactieve bijnieren door (te)veel stress en een verminderde schildklierwerking dragen hieraan bij. 

2. Histamine-intolerantie. Vaak zie je hierbij de hardere jongens die dieper in de huid zitten. Hier kunnen meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen. Als je daar meer over wilt weten, lees dan mijn artikel hierover. Ik zie steeds vaker een relatie tussen een vitamine D- en omega 3-vetzuren tekort bij zowel een histamine-intolerantie als bij acne. 

3. Disbalans in darmbacteriën & ontstekingsactiviteit in de darm. Als je goeie darmbacteriën niet voldoende aanwezig zijn en je ze ook niet goed te eten geeft, dan kan er een ontstekingsactiviteit ontstaan. Hoe merk je dat? Een beginnende ontsteking eerder in symptomen zoals vermoeidheid en puistjes. Duurt de ontstekingsactiviteit al even, dan ook in o.a. eczeem, astma en / of buikpijn. Belangrijk is daarbij om te kijken wat de oorzaak is van deze ontstekingsactiviteit. Dit kan namelijk ook langdurige stress of de aanwezigheid van een ziekteverwekker zoals een parasiet zijn. Vervolgens wil je die oorzaak aanpakken en zorgen dat de darm weer aansterkt. 

4. Hyperpermeabele darm. Onder invloed van o.a. gluten en caseïne uit zuivel op basis van koeienmelk kan de darmwand hyperpermeabel worden. Ik vergelijk de darm vaak met een zeef. Deze zeef hoort kleine gaatjes te hebben waardoor alles wat goed is voor het lichaam – vitamines, mineralen, etc –  uit je voedsel naar je bloedbaan wordt gebracht. Deze gaten kunnen echter aangetast en daardoor vergroot worden. Gevolg: er worden ook andere stoffen doorgegeven aan je bloedbaan, zoals toxines en onverteerde etensresten. En deze laatste vergroot de kans op een voedselintolerantie. 

5. Overbelasting van de lever: ons opruim orgaan. Vaak is het een combinatie van factoren wat zorgt voor een disbalans van binnen. Als gevolg van alle voorgaande vier punten (dus ook individueel) raakt de lever overbelast. Die kan daardoor niet goed zijn werk doen. De lever is een wonderlijk orgaan. Hij ruimt alle troep op die wij de hele dag door – al dan niet onbewust – veroorzaken. Maar ook de lever heeft z’n limits. En als die bereikt zijn, dan kan het afvalstoffen niet goed afvoeren. Daardoor zoekt het zowel plekken voor de opslag hiervan – zoals in je weefsels – zodat het geen kwaad kan voor je lichaam. Alleen komt er toch ook vaak een deel in de bloedbaan terecht met als gevolg o.a. vermoeidheid en in sommige gevallen ook acne. 

Als je van die puistjes af wil, dan zul je aan de bak moeten. Oorzaak achterhalen, aanpakken en de boel weer opbouwen. 

Ook ik dus. 

Denise

P.S. Heb je wel eens last van darmklachten, zoals een opgeblazen gevoel of een haat-liefde verhouding met de W.C.? Download dan mijn gratis ebook Gutfeeling met 10 tips bij darmklachten.

Print Friendly, PDF & Email