2440906709459855

Iedere dag verliezen we haren. Dit wisselt zelfs per seizoen, waarbij wordt gezegd dat de herfst de periode is dat je de meeste haren verliest. 

Knap vervelend en je kunt je er ook zorgen door maken. Dat is niet altijd terecht. Vaak kun je iets doen met je voedingspatroon en levensstijl. 

Maar het kan ook nodig zijn om de oorzaak van je haaruitval te achterhalen, zodat je voor langdurig resultaat kunt gaan. 

Een aantal veelvoorkomende oorzaken van haaruitval:

  • Vitamine tekort – met name vitamine B6 en B12

Ik zie steeds vaker cliënten met een vitamine B tekort in mijn praktijk. Veelal bij vegetariërs en veganisten – die hier onvoldoende van binnenkrijgen met hun voeding en het ook niet altijd goed compenseren met een kwalitatief goed voedingssupplement. 

Daarnaast speelt de anticonceptie pil hier ook een belangrijke rol in. De pil rooft namelijk B vitamines die bij ontzettend veel processen betrokken zijn. 

Onder anderen bij een goede leverwerking. Voor een goede methylering – omzetting van (afval)stoffen – zijn immers voldoende grondstoffen nodig, waaronder vitamine B6 en B12. Zo’n verminderde leverwerking kan ook komen door een disbalans in darmen, zoals de aanwezigheid van een ziekteverwekker. 

  • Stress 

Als je onder druk staat – zeker langere tijd – dan maakt je lichaam meer cortisol aan en die cortisolspiegel blijft verhoogt als er onvoldoende grondstoffen aanwezig zijn in het lichaam om dit af te breken. 

Deze verhoogde cortisolwaarden zorgt ervoor dat meerdere vitamines en mineralen – waaronder magnesium, zink, calcium, ijzer en vitamine B3 – in hogere concentraties verbruikt worden, waardoor ze niet / in mindere mate beschikbaar zijn voor andere lichaamsprocessen, zoals de opbouw en instandhouding van haren. 

  • Verminderde schildklierwerking

Als je schildklier minder goed functioneert, dan kan dit ook zorgen voor haaruitval. Vaak is er dan sprake van een vertraagde schildklierwerking. 

  • Mineralen tekort, waaronder ijzer – en zink. 

Zowel een ijzer- als zinktekort kan door stress komen, maar ook door andere oorzaken zoals een disbalans in je darmen. Een ijzertekort komt met name veel bij vrouwen voor. 

Hoe kun je haaruitval het beste voorkomen? 

Zorg goed voor jezelf door gezond te eten (80/20 regel), met veel fruit, groenten, vette vis, complexe koolhydraten en voldoende vocht zodat je een goede aanvoer van vezels, vitamines, mineralen en essentiële vetzuren binnenkrijgt. 

Tegelijkertijd is het ook van belang dat je een evt. disbalans in je spijsvertertingskanaal opspoort en aanpakt, anders neem je al bovenstaande goede stoffen niet goed op. 

En tot slot speelt voldoende beweging en ontspanning hier natuurlijk ook een belangrijke rol in. Ook m.b.t. je stressmanagement, zowel in hoe je het bewust ervaart als hoe je lichaam het (vaak onbewust) ervaart. 

Denise

P.S. Ben je benieuwd wat de oorzaak van jouw haaruitval kan zijn? Neem dan even contact met me op. Tijdens een gratis adviesgesprek bespreken we hoe ik je kan helpen. 

Print Friendly, PDF & Email