2440906709459855

Wat is nou beter: de hele dag door kleine porties eten om je bloedsuikerspiegel op peil te houden? Of drie grote maaltijden zonder tussendoortjes?

Er worden zoveel tegenstrijdigheden verteld op het internet dat je als leek echt niet meer weet wat je moet geloven. Want voor beide opties is wat te zeggen. 

Vanuit spijsverteringsoogpunt zeg ik: eet drie hoofdmaaltijden op een dag en geen tussendoortjes. 

Durf honger te hebben! Dat heeft een functie. Niet dat we dan op jacht moeten met onze knuppel de grot uit om eten te gaan zoeken. Nee, das war einmal.

Maar door dat hongergevoel gaat je lichaam wel op zoek naar iets om te verbranden. En dan komt het eerder uit op vet dat opgeslagen ligt in bijvoorbeeld je lever of je weefsels. 

Combineer je het met nog een beetje beweging erbij, dan versnel je dat proces èn stil je de honger zowaar wat. 

Bijkomende voordelen:

  1. Je komt er niet van aan, sterker nog: je valt er eerder door af. 
  2. Het scheelt je tijd en geld.
  3. Je activeert daarmee je alvleesklier op een goede manier om spijsverteringsenzymen aan te maken.

En deze laatste vind ik nou net ook de belangrijkste. Want als je tussendoortjes eet, dan zet je daarmee je alvleesklier continue aan het werk om enzymen aan te maken die dat snackje moeten wegwerken. 

Als je dat de hele dag door doet, dan krijgt die jongen geen rust. Hij moet de hele dag door presteren. 

Op de een of andere manier hebben we een enorme aversie tegen het hebben van een hongergevoel. Dat ken ik zelf ook trouwens hoor, ik ben geen heilige. 

Ik heb er mixed feelings bij. Ergens vind ik het wel lekker om een lege maag te hebben (ik word er scherper van in mijn mind en krijg er zelfs energie van), maar dat heerlijke gevulde gevoel na een lekkere maaltijd is toch ook wel heel fijn. 

Kortom: eerst dat hongergevoel toelaten en dan genieten van die lekkere gezonde maaltijd die goed voedt en niet alleen maar vult. Want ja als je voor vullen gaat, dan heb je na een uur zeker weer trek en dan kom je echt niet op die drie eetmomenten per dag uit. 

Denise

P.S. Heb jij ook een haat-liefde verhouding met de W.C.? Download dan mijn gratis ebook Gutfeeling met 10 tips bij darmklachten.

 

Print Friendly, PDF & Email