2440906709459855

Bijna al mijn cliënten aten iedere dag hetzelfde ontbijt. Dat deden ze voordat we aan de slag gingen met het behandelplan. Grote kans dat jij nu ook zit te knikken, gevolgd door de gedachte: dat is toch niet zo erg? Ehm nou, eigenlijk wel. Ik heb liever dat je iedere dag varieert, dan dat je iedere dag dezelfde groene smoothie neemt. Dat zit zo:

De meeste mensen eten vaker dan 3x per dag en dan ook vaak hetzelfde. Ons lichaam raakt daar aan gewend: “ah, daar komt de cracker met kaas. Yes! Precies op tijd” Als je buik toch kon praten… dan had je waarschijnlijk geen smartphone meer nodig voor de nodige afleiding :).

Een ideale situatie voor je lichaam is dat het steeds wordt verrast met wat er aan eten naar binnenkomt. En het liefst in niet té grote hoeveelheden. Op die manier verloopt je spijsvertering doorgaans beter in wat het moet verteren en hoe het dit ‘t beste kan doen.

Is je eetpatroon eenzijdig, dan kun je daardoor eerder een voedselintolerantie krijgen. Heel versimpeld uitgelegd gaat het in de meeste gevallen ongeveer zo:

1. Eten komt naar binnen: dit bestaat uit lichaamsvreemde eiwitten, ook wel allergenen genoemd.

2. Via je slokdarm en je maag komt het eten je darmen in. Daar bepalen zogenaamde SIgA stoffen in je darmslijmvliezen welke stoffen er doorgelaten worden naar de bloedbaan (o.a. vitamines en mineralen) en welke afgevoerd moeten worden met je ontlasting.

3. Soms moeten je darmslijmvliezen extra hard werken, bijvoorbeeld als er een ziekteverwekker zoals een bacterie of parasiet in je darmen zit, maar ook bij stress, ontstekingen of veelvuldig medicijngebruik (zoals antibiotica). In deze gevallen kunnen de slijmvliezen steeds minder goed hun werk doen, omdat ze overbelast zijn.

4. Het gevolg is dat er ook allergenen en toxische stoffen die normaal gesproken met je ontlasting afgevoerd worden in je bloedbaan terecht kunnen komen. Zitten ze in je bloedbaan, dan ontstaat er een IgG reactie: een reactie van het immuunsysteem op bepaalde allergenen uit je voeding.

5. Je immuunsysteem wil deze ‘indringer’’ wegwerken, omdat alles wat niet in het bloed hoort een potentieel gevaar is. En dan blijft je lichaam in een vicieuze cirkel hard werken om deze lichaamsvreemde stoffen uit het lichaam te werken. Dit kost (veel) energie, waardoor je je moe kunt voelen. Soms wel de hele dag door.

Daarnaast kun je ook andere klachten krijgen. Een aantal veelvoorkomende symptomen van een voedselintolerantie zijn:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Opgeblazen gevoel in je buik
  • Wisselende ontlasting
  • Prikkelbare Darm Syndroom
  • Moeite met afvallen
  • Eczeem

Sommige voedingsmiddelen zijn extra belastend voor je spijsvertering. Koemelk en tarwe zijn twee veelvoorkomende voorbeelden hiervan. Deze zogenaamde hoofdallergenen kunnen eerder tot een intolerantie leiden dan andere voedingsmiddelen. En dit zijn nou net de dingen die bijna overal in zitten: zoals pizza met mozzarella en parmezaanse kaas of een croissant en cappuccino.

Eet jij elke dag hetzelfde en bestaat dat ook nog eens uit veel van die hoofdallergenen, dan is de kans groter dat je een voedselintolerantie krijgt dan wanneer je varieert in wat je eet. Het kan dan raadzaam zijn om een voedselintolerantie test te doen.

Wil je je lichaam een handje te helpen? Start dan komende week eens met andere ontbijtjes. Al doe je dit maar 2x. Vaak geeft iets nieuws proberen alleen al energie. Ga het gewoon doen en probeer dingen uit die je lekker lijken.

Het vergt misschien even wat meer tijd en voorbereiding. Maar hoe lekker is het om je ‘s avonds al te verheugen op je nieuwe ontbijtje dat je de volgende dag gaat eten?

Eet smakelijk!

Denise

P.S. Ben jij benieuwd of je een voedselintolerantie hebt? Vraag dan een GRATIS adviesgesprek aan of kies meteen voor de intolerantietest via het FoodCheck pakket.

Print Friendly, PDF & Email