2440906709459855

Eet jij minstens 2x per week vette vis? En als je zalm eet, eet je dan niet de gekweekte zalm, maar de wilde zalm (omdat daar meer omega 3 vetzuren in zitten)? Juist. Net als jij halen veel andere Nederlanders dat ook niet. En als je het wel doet, dat is het nog maar de vraag in hoeverre deze vis vervuild is. Niet echt een lekkere gedachte, als je denkt goed bezig te zijn…

Maar waarom is het zo goed voor je om vette vis te eten? Vanwege de omega 3-vetzuren. Die hebben goeie eigenschappen. Hieronder volgt er een aantal:

  • Het is goed voor de hersenfuncties. Het vermindert moodswings, depressieve gevoelens en angsten.
  • Voor je huid kan het wonderen doen. Het kan acne voorkomen, heeft invloed op de talgproductie en de vochtbalans van je huid.  
  • Het werkt ontstekingsremmend. Omega 3-vetzuren kunnen de aanmaak van cytokinen afremmen. Cytokinen zijn eiwitten die een rol spelen in ontstekingsactiviteiten.
  • Het kan leververvetting voorkomen. Vervetting van de lever komt steeds vaker voor. Juist ook de niet-alcoholgerelateerde variant. Bij een leververvetting slaat de lever teveel vet in zichzelf op. Omega 3-vetzuren kunnen dit vetgehalte verminderen.
  • Je kunt er beter door slapen, zowel in aantal uren als in hoe goed je slaapt.

Belangrijk is hoeveel omega 3-, 6- en 9-vetzuren je dagelijks binnenkrijgt. En met name in welke verhouding. In een Westerse leefstijl krijgen we teveel omega 6-vetzuren binnen en te weinig van de 3 en 9. Omega 3 zit voornamelijk in vis en omega 9 in bijvoorbeeld extra vierge olijfolie.

Daarom is het raadzaam om je omega 6 inname te verminderen en meer omega 3 en 9 te eten. Vrij vertaald: neem minder plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en bewerkte producten zoals margarine of voorverpakte koekjes. Meer vette vis, zoals makreel, sardientjes, haring en wilde (!) zalm. En eet wat vaker olijven of extra vierge olijfolie die je koud over je gerecht giet.

Omdat we vaak te weinig omega 3-vetzuren binnenkrijgen, adviseer ik mijn cliënten regelmatig om een kwalitatief goed supplement hiervoor te nemen. Neem je liever geen visolie, kies dan voor algenolie. 

Er zijn meerdere merken waar ik goede ervaringen mee heb. Omdat ik vaak de vraag krijg welke merken goed zijn, noem ik er hier een paar: Arctic Blue (met name de vloeibare variant), Minami, en voor kinderen ben ik gecharmeerd van de ‘visolie smoothie’ van Yourzooki.

Bijkomend pluspunt voor Arctic Blue: ze hebben een MSC keurmerk en gebruiken alleen filet snijresten en niet de hele vis. Duurzaam dus en ze gaan daarmee verspilling tegen. Daar ben ik als ‘groene rakker’ groot voorstander van.

Dit weekend goeie sushi bestellen?

Denise

P.S. Wil je meer weten over supplementen en wat ze voor je gezondheid kunnen doen? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan. 

Print Friendly, PDF & Email