2440906709459855

Slaap jij voldoende? Of word je vaak wakker van de wekker en denk je “Oh nee!”, gevolgd door een lat-relatie met de snooze knop? Veel mensen in mijn praktijk herkennen zich in de laatste situatie. Vaak kunnen ze wel eerder naar bed gaan, maar doen ze dat niet.

En eenmaal in bed – doodmoe en wel –  duurt het soms even voordat ze in slaap vallen. Worden midden in de nacht wakker om te plassen of omdat ze dorst hebben en vallen dan vaak weer met moeite in slaap. Niet echt iets om lekker van uit te rusten.

Hoe zorg je dat je dit voorkomt? Daar komen meerdere factoren bij kijken. Een hele belangrijke is de kwaliteit van je darmflora. Oftewel: de mix aan goeie en slechte darmbacteriën.

Dat zit zo: in je darmen wordt zo’n 95% van de serotonine aangemaakt. Die serotonine zorgt er ook voor dat je lekker slaapt, omdat het een bouwstof van melatonine – het slaaphormoon – is. Dus als je darmflora uit balans is, wordt er minder serotonine aangemaakt en daardoor weer minder melatonine.

Een andere rol die je darmen hierin spelen heeft te maken met het essentiële aminozuur tryptofaan. Tryptofaan is een bouwstof van serotonine. Dus tryptofaan = bouwsteen serotonine, serotonine = bouwsteen melatonine. Je maakt tryptofaan niet zelf aan in je lichaam en moet dit dus via je voeding binnenkrijgen.

Bij ontstekingen in de darm wordt (extra) tryptofaan verbruikt voor het immuunsysteem. Het immuunsysteem wordt in opperste staat van paraatheid gebracht bij een acute situatie – zoals bij een ontsteking – omdat het lichaam altijd als primaire doel heeft om te overleven. Alleen is het op dat moment wel vervelend dat jij daardoor minder tryptofaan tot je beschikking hebt en daardoor minder goed slaapt…

Zo zie je dat je darmen al op minstens twee manieren betrokken zijn bij je slaappatroon. Koppel daar de nodige stress, beeldschermtijd en te laat naar bed gaan aan en je lichaam heeft het nog zwaarder om te ontspannen en zich over te geven aan de nacht.

Je kunt je lichaam op een aantal manieren helpen om weer beter te slapen. Hierbij drie tips:

  • Breng je darmen weer in balans.

Dat doe je door eerst in kaart te brengen wat de kwaliteit van je darmen op dit moment is, gevolgd door een tijdje anders eten en het (tijdelijk) slikken van supplementen om je darmen weer in balans te krijgen. Benieuwd hoe ik je hiermee kan helpen? Vraag een gratis adviesgesprek aan.

  • Eet meer tryptofaanrijk eten.

Denk daarbij aan o.a. Courgette, pompoen, banaan, haver, kwark en kikkererwten. Maar ook aan noten en zaden, zoals paranoten, cashewnoten, pinda’s, pompoenpitten en sesamzaad. Maak bijvoorbeeld eens deze eenvoudige en lekkere noten- en zadenreep.

  • Neem een supplement met het aminozuur 5-HTP om door de negatieve spiraal van niet slapen te komen.

5-HTP is een onderdeel van tryptofaan, wat na inname voor zo’n 70% in je bloedbaan terecht komt. Via het bloed gaat het naar je hersenen, waar het ter plekke snel wordt omgezet in serotonine. Een mooi supplement dus, naast wat extra tryptofaan in je voeding.

Slaap lekker!

Denise

P.S. Wil je tips hoe je je darmen nog meer gezond kunt krijgen? Download dan mijn gratis ebook Gutfeeling.

Print Friendly, PDF & Email