2440906709459855
Blog artikel deniseboon.nl stress burn out cortisol

Hoe ga je het beste om met stress? State of mind, ademen en eten!

Eten? Jawel. Want als je lichaam teveel cortisol aanmaakt, dan is het raadzaam om op een aantal vaste momenten te eten. Dat klinkt onnatuurlijk, want als je geen trek hebt dan is het toch niet verstandig om te eten? 

Normaal gesproken adviseer ik mijn cliënten inderdaad om alleen te eten als ze trek hebben. Maar daarbij ga ik uit van een lichaam dat niet in vecht-vluchtmodus staat alsof er een Cheetah achter je aan zit. 

Want als je langdurig niets eet – bijvoorbeeld door het ontbijt over te slaan – dan maakt je lichaam alleen maar meer cortisol aan, omdat het in de stress schiet dat er te weinig eten is. Door die extra cortisol aanmaak wordt je alert en opgejaagd, waardoor je erop uit kunt gaan om eten te zoeken. Precies wat je op dat moment nodig hebt. 

Mooi hoe het lichaam in elkaar zit. Ik blijf me erover verwonderen. Alleen ook knap lastig op het moment dat je in die cortisol molen zit en er niet uit lijkt te komen. 

Dus mijn advies: eet in ieder geval 3x op een dag. Ook als je maar 1 stuk fruit bij het ontbijt neemt. Het is belangrijk om juist wel te ontbijten, omdat in de ochtend de cortisolproductie sowieso het hoogst van de dag is. Cortisol is namelijk onze ingebouwde wekker die ervoor zorgt dat we opstaan. 

Zorg er daarnaast voor dat je voldoende water drinkt gedurende de dag. Vermijd koffie en alcohol, omdat de cafeïne in koffie zorgt voor extra cortisolproductie en zowel koffie als alcohol belastend zijn voor je lever en nieren.

Daarnaast is het goed om een paar keer per dag bewust en diep te ademen. Echt naar je buik. Voelt a-relaxt hè? Het lijkt bijna alsof het niet kan, omdat je zo hoog ademt. Geloof me: je kan het, geef dus niet na een paar minuten op maar zet door. En maak hier ’s ochtends en ’s avonds tijd voor. 

Plan het in je agenda als onderdeel van je ‘to-do-lijst’. Anders doe je het niet! Confronterend, maar waar (ik spreek uit ervaring). 

Je state of mind is hierin essentieel. Werk eraan dat je die zo sterk mogelijk krijgt. Met je gedachten bepaal je je gevoel en je gevoel bepaalt voor het grootste gedeelte hoe happy je je voelt. De absolute kei op het gebied van state of mind is Catheleyne Everwijn.

Tot slot zijn er ook voedingssupplementen die je kunnen ondersteunen in de tijd dat de Cheetah voor je gevoel achter je aan zit. Zo hebben B vitamines hier een positief effect op, werkt visolie versterkend maar zijn ook essentiële mineralen, zoals magnesium van belang. 

Let op: er zit ontzettend veel verschil in kwaliteit tussen voedingssupplementen. Laat je daarom adviseren door een deskundige welke je het beste kunt nemen en ook in welke doseringen. 

Soms kan het lijken alsof je situatie uitzichtloos is. Dat is het niet, onthoud dat! Er komt een eind aan hoe je je nu voelt. Je hebt meer invloed op het proces dan je misschien denkt. 

Vaak lukt het niet om zelf uit de malende molen te komen waar je in zit. Je blijft tobben, afwegingen maken, beslissingen uitstellen en daarmee blijf je de cortisolbelasting alleen maar opvoeren. 

Bovenstaande tips kunnen je helpen, je hoeft het niet alleen te doen. 

Denise 

P.S. Als je meer wilt weten hoe ook jij stress de baas kunt worden, vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

Print Friendly, PDF & Email