Ontlasting zegt heel veel over de conditie en gezondheid van je lichaam. De kleur, de structuur en ook hoe regelmatig je gaat zitten voor Number Two.

Heb je kleverige en plakkerige ontlasting? Dit duidt op een slechte vetvertering. Bij een verminderde vetvertering is er namelijk sprake van een tekort aan lipase en/of galzouten.

Galzouten worden aangemaakt door de lever (als onderdeel van gal) en opgeslagen in de galblaas. Veel mensen denken dat de galblaas deze stof aanmaakt, maar dat is dus niet juist.

De lever is echter niet het enige orgaan dat stoffen produceert om vetten te verteren. De alvleesklier doet dit ook en wel met de productie van lipase – het enzym dat vet afbreekt. In mindere mate dan dat het de enzymen voor het verteren van eiwitten (protease) en koolhydraten (amylase) maakt, maar toch!

Wat maakt dat je plakkerige ontlasting krijgt?

Doordat de vetten uit je eten niet goed verteerd worden, blijven ze achter in je ontlasting. Deze wordt kleverig, waardoor je zo’n enorm remspoor in het toilet kunt achterlaten (herkenbaar?!?).

Maar niet alleen plakkerige ontlasting verraadt een slechte vetvertering.

Ook als je veel moeten afvegen na je #2 en als je een “plons wc” hebt, is dit een typisch teken.

Produceer je geen zinkende units, maar floating shit; dan weet je ook genoeg. Door de vetten drijft de ontlasting. Ga maar na: vet op water blijft drijven, je ontlasting dus ook. Eigenlijk best logisch, maar je ziet het pas als je het doorhebt :-).

Wat kan er zoal gelinkt zijn aan een verstoorde vetvertering?

Even een lijstje met veelvoorkomende koppelingen aan een verminderde vetverering:

  • SIBO: overgroei van ziekmakende bacteriën in de dunne darm;
  • Glutengevoeligheid;
  • Pathogenen (ziekmakers): een overmaat aan ziekmakende bacteriën of parasieten in de dikke darm;
  • (Chronische) darmontstekingen en darm-gerelateerde aandoeningen, zoals de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa. Door de ontstekingsactiviteit kunnen vetten minder goed uit het eten worden geabsorbeerd, waardoor je plakkerige ontlasting krijgt;
  • To slot: wist je dat er een link is tussen een verstoorde vetvertering en rosacea? Een tekort aan het enzym lipase kan rosacea uitlokken (histamine speelt hier ook vaak een rol in).

Het één heeft effect op het ander

Eigenlijk staat het lijstje hierboven al goed op volgorde. Want als er sprake is van een maagzuurtekort, dan is de kans groter op een verminderde aanmaak van verteringsenzymen door de alvleesklier (intro) en daardoor op een SIBO (dunne darm). Daardoor is er weer een grotere kans op een overmaat aan ziekmakende bacteriën of parasieten in de dikke darm en dit kan leiden tot een ontstekingsactiviteit in de darmen.

Alleen de glutengevoeligheid valt hier niet in te orderen. Die kan op alle plekken komen te staan. Oorzaak en gevolg.

plakkerige poep

De impact van een ongezonde leefstijl

We eten en leven steeds ongezonder met zijn allen en dat doet ons lijf niet veel goeds.

Als je minder beweegt, dan heeft dit ook zijn (negatieve) effect op de vertering.

Door voldoende beweging wordt de vertering geactiveerd, waardoor de vertering doorgaans ook beter verloopt en je geen plakkerige ontlasting produceert. Zeker als je niet te lang en te intensief beweegt (als je dat wel doet, dan wordt er eerder cortisol aangemaakt en dat is niet bevorderlijk voor je spijsvertering). Alleen bewegen we dus steeds minder.

Vaak drinken we ook niet genoeg water, maar juist te veel andere soorten drankenKoffie, alcohol, frisdrank, energiedranken (blijf je zo lekker wakker en alert van) of de nieuwe hype: water met smaakjes….

En dat terwijl je lichaam dat water zo hard nodig heeft om onder andere afvalstoffen af te voeren.

Wat heeft dit nou met de vertering te maken?

Veel van deze dranken zijn koude dranken. En die zijn per definitie minder goed voor je, omdat je maagzuur het koude vocht eerst moet verwarmen en dit energie kost.

En als je al minder maagzuur hebt, dan is dat olie op het vuur voor minder energie een andere cascade aan mogelijke gevolgen, zoals je in het lijstje hierboven ziet staan.

En dan die vette hap….

Leefstijl is natuurlijk meer dan alleen bewegen en drinken. Eten speelt daarin ook een essentiële rol. Bij een ongezonde leefstijl kan de vette hap natuurlijk niet ontbreken.

Daarmee doel ik niet alleen op het patatje (met snacks!) dat je eens in de week, maar ook op chips, kibbeling, falafel, donuts (ja die zijn dus ook gefrituurd) en tal van andere meuk die we naar binnen schuiven.

En ik ga niet schijnheilig doen hoor, je hoeft van mij echt niet met alles te stoppen. Mijn guilty pleasure is chips en daar geniet ik toch ook echt regelmatig van!

Ik doe dan ook niet aan perfectie, maar een beetje matigen kan geen kwaad.

Vet eten is namelijk niet het probleem, alleen het soort vet wel.

Te veel omega 6-vetzuren en transvetten die je lichaam niet herkent versus te weinig omega 3- en omega 9-vetzuren die je lichaam zoooo hard nodig heeft (waaronder je schildklier): daar gaat het niet goed.

En als je vertering niet goed verloopt, dan zijn deze extra ongezonde vetten een voedingsbodem voor o.a. bepaalde ziekmakende bacteriën en parasieten om terrein te winnen. Die vervolgens weer voor vervelende fysieke klachten zorgen. Zoals een opgeblazen buik, een slopende vermoeidheid, buikpijn, hoofdpijn, stinkende winden en plakkerige ontlasting.

Hoe kom je van die plakkerige ontlasting af?

Om tot een oplossing te komen moet je eerst weten hoe je aan die plakkerige ontlasting komt.

Oftewel: je moet de oorzaak, of oorzaken, in kaart brengen 🔬.

Pas als je dat hebt, kun je gericht te werk gaan om het probleem aan te pakken; op een manier die bij jou past. Het is toch echt de enige manier waarmee je jezelf de beste kans geeft om op de lange termijn je goed te voelen en te BLIJVEN voelen.

Anders ben je pleisters aan het plakken op iets wat gehecht moet worden.

En.Dat.Werkt.Niet.

Herken je meerdere dingen uit dit artikel bij jezelf? En wil je meer weten? Bijvoorbeeld wat je kunt doen tegen darmklachten? Gewoon zelf, vanuit huis? Download dan mijn gratis ebook Gutfeeling met 10 tips bij darmklachten.

En wil je vaker artikelen zoals deze lezen? Volg me dan op Instagram en/of op Facebook.

 

Print Friendly, PDF & Email